Mobilitatea in Romania a proiectului Erasmus+ HI-CLASS
În cadrul Proiectului Erasmus + „HI-CLASS” (Hybrid and Innovative digital aware Class), școala noastră, în parteneriat cu alte școli din Italia, Portugalia, Republica Macedonia de Nord își propune să eficientizeze procesul de învățare hibrid. A doua mobilitate a proiectului a avut loc în liceul nostru, în perioada 4-8 aprilie 2022 cu tema “Coggling the books”. Mulțumim tuturor participanților pentru reușita acestei mobilități.
O nouă activitate în cadrul proiectului STREAM thiS TEAM - ID: 2020-1-PT01-KA201-078623
În perioada 8 - 9 aprilie 2022, la RIGA, LETONIA, s-a desfășurat a doua întâlnire fizică (a șasea în total) din cadrul proiectului Erasmus+ "STREAM thiS TEAM". Liceul nostru a fost reprezentat de prof. Ecaterina Nechitescu, coordonator, și prof. Luminița Precup. Lucrările întâlnirii s-au desfășurat cu toate echipele (Portugalia, Bulgaria, România, Turcia, Letonia) prezente fizic, și cu câte un reprezentant al Turciei și al Letoniei on-line. Organizatorul întâlnirii a fost Academia Tehnologică din Rezekne.
În prima zi s-au discutat probleme legate de activitățile desfășurate în instituțiile partenere după cele două LTTA din Turcia (noiembrie 2021) și Portugalia (ianuarie 2022), la care liceul nostru a participat cu câte o echipă formată din patru membri. De asemenea, s-a analizat modul în care proiectul a fost implementat în fiecare țară parteneră. S-au prezentat proiectele bazate pe disciplinele STEAM pentru care se face cercetare cu elevii selecționați din clasele a VII-a. Fiecare instituție a prezentat ce s-a realizat până acum, care este echipa care lucrează pentru acest proiect, precum și ce se intenționează a fi făcut pentru diseminarea proiectului și a activităților aferente.
În ziua a doua, discuțiile s-au axat pe stabilirea detaliilor pentru următoarele etape prevăzute în proiect. Echipele STEAM vor termina cercetarea până în luna mai, urmând ca apoi să elaboreze un text științific care să prezinte rezultatele cercetării lor pentru proiectul pe care și l-au ales. Pe baza acelui text, echipele cuprinse în cluburile R (dedicate scrisului și cititului) vor lucra pentru a crea activități potrivite elevilor de clasa a IV-a și a V-a. La începutul anului școlar 2022 - 2023 fiecare proiect va fi prezentat în două lecții elevilor din clasele deja menționate, de către elevul din echipa STEAM care a lucrat la întocmirea proiectului. La clasă vor fi făcute activități pe baza cercetării făcute.
O altă problemă discutată în a doua zi a fost produsul intelectual de care este responsabil liceul nostru, și anume crearea unui webquest cu activități dedicate elevilor de clasa a doua și a treia cu dificultăți de citire și/ sau scriere. Acest webquest urmează să cuprindă exerciții propuse de echipele de proiect din fiecare țară parteneră, exerciții ce se adresează unei anumite arii în care elevii pot avea probleme. Produsul urmează a fi gata până în noiembrie 2022. De asemenea, s-au stabilit detalii pentru următoarele vizite de studiu (Bulgaria - octombrie 2022, Letonia - Martie - 2023), precum și pentru următoarele întâlniri (Timișoara - februarie 2023, Turcia - iunie 2023)
Întânirea s-a încheiat cu înmânarea certificatelor de participare tuturor persoanelor prezente.
„ART IT UP” LA AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE GUIA POMBAL, PORTUGALIA
În perioada 26 februarie - 04 martie 2022, Cătălina Gheorghiță, Iulia Lung, Diana Cheivan și Patricia Bojan, eleve ale Liceului Teoretic „Grigore Moisil” Timișoara, însoțite de doamnele profesoare Oana Marinescu și Nadia Popescu au participat la activitățile mobilității ART IT UP, organizate de către AGRUPAMENTO DE ESCOLAS DE GUIA POMBAL, PORTUGALIA. Această mobilitate este cea de-a doua întâlnire din cadrul Proiectului Erasmus+ „BUDDIES AGAINST BULLIES”, ID: 2019-1-LT01-KA229-060569_4.
Scopul acestei mobilități a fost acela de a crea prin artă materiale care să exprime emoțiile, stările, efectele pe care le are fenomenul tot mai întâlnit de bullying asupra celor implicați, victime sau agresori. Nu în ultimul rând s-a urmărit descoperirea efectului pe care l-ar putea avea arta asupra combaterii acestui fenomen la nivelul copiilor și tinerilor.
Pe parcursul celor 4 zile elevi și profesori din România, Lituania, Portugalia, Spania și Turcia au lucrat cot la cot pentru a realiza o frumoasă colecție de măști și picturi pe paleți, toate având ca tematică „Masca, un mod de a ascunde propriile trăiri”. Acestea au fost realizate în urma unui dialog cu psihologi și colegi care au trecut prin experiențe ce au avut la bază fenomenul numit bullying.
Pe parcursul mobilității, echipa României a avut plăcerea să prezinte semnificația zilei de 1Martie și să își învețe partenerii de proiect să realizeze mărțișoare, ca semne ale prieteniei și înțelegerii. De asemenea, la rândul lor, au realizat sub îndrumarea colegilor din Turcia să confecționeze brățări ale prieteniei și au participat la parada măștilor, ca activitate specifică școlilor din Portugalia și Spania, în ultima zi a lunii februarie.
Elevele liceului au avut ocazia să își exprime solidaritatea față de poporul ucrainean, să viziteze atracțiile turistice ale orașelor Lisabona și Porto, dar și să interacționeze cu alți adolescenți ai Europei.
Un nou rezultat al proiectului STREAM thiS TEAM - ID: 2020-1-PT01-KA201-078623
Proiectul STREAM thiS TEAM, coordonat de EDUFOR, Portugalia, marchează încheierea unei noi etape în desfășurarea activităților propuse. Unul dintre obiectivele avute în vedere a fost realizarea unei lucrări-ghid care să ofere o abordare integrată, transdisciplinară sau interdisciplinară în educația STEAM.
Lucrarea este structurată pe capitole și este rezultatul muncii tuturor partenerilor implicați în proiect. Fiecare capitol a fost gândit pentru a oferi explicații în ceea ce privește importanța materiilor STEAM, a educației incluzive și a diferitelor metode folosite la nivel european pentru realizarea acestor deziderate. Cei interesați pot găsi în paginile acestei lucrări de la aspecte teoretice de bază până la sugestii practice care pot fi folosite la clasă.
O atenție specială este acordată definițiilor, înțelegerii și domeniului de aplicare a conceptelor de dificultăți/deficiențe de învățare și a dislexiei ca fiind cea mai frecventă dificultate specifică de învățare.
Un capitol special este dedicat diferitelor stiluri de învățare, modului în care profesorii își pot adapta stilul de predare la diferite stiluri de învățare, precum și importanței identificării timpurii și a colaborării dintre școală (profesori) și familii. Sunt oferite câteva sfaturi pentru crearea așa-numitei "clase prietenoase cu dislexia/LD."
Lucrarea cuprinde un capitol special care se axează pe nevoile elevilor cu performanțe înalte, întrucât supradotarea este și ea inclusă în ideea de școală incluzivă. Incluziunea nu este posibilă fără echitate, iar echitatea înseamnă să acordăm fiecăruia ceea ce are nevoie, atât elevilor cu dificultăți de învățare cât și elevilor supradotați.
Ultimul capitol al cărții se concentrează asupra tendinței în pedagogie care atrage din ce în ce mai mult atenția persoanelor implicate în administrația educațională și a profesorilor, deoarece permite extinderea oportunităților în procesul de învățare atât pentru profesori, cât și pentru elevi. Este vorba despre învățarea între egali (peer-to-peer learning) și despre posibilitățile de aplicare a metodei învățării între egali în instituțiile de învățământ. Învățarea între egali se bazează pe ideea că copiii învață mult și poate chiar mai bine unii de la alții.
Cartea poate fi consultată gratuit la linkul
https://issuu.com/nechitescu_ecaterina/docs/romanian_guide
Celor care doresc, li se poate trimite cartea în format pdf, dacă se adresează unuia dintre membrii echipei proiectului din liceul nostru.
DYSLEXIA ASSESSMENT PROTOCOL, DAP