Afişare cărţi
Titlu: | ESEU DESPRE LEGENDA LUI BUDDHA |
---|---|
Autori: | EMILE SENART |
Editură: | Institutul european |
Număr inventar: | 16190 |
Loc apariţie: | Iasi |
An apariţie: | 1993 |
An achiziţie: | 1994 |
Locaţie: | Bibliotecă |
Domeniu: | Religie |
Despre: |
x
Traditiile despre viata si legenda lui Buddha,cite au ajuns pina la noi,se impart in doua clase. Unele se refera mai ales la etapele vietii sale de misionar: istorisiri ale predicilor sau miracolelor,ale vizitelor lui Sakya in orase sau manastiri,la printi sau la oameni de rind; ele sint repetate oarecum ocazional,cel mai adesea pentru a incadra o invatatura morala sau dogmatica,nefiind ordonate cronologic si nici sistematizate. Celelalte cuprind episoadele esentiale ale vietii lui,de la coborirea din cerul zeilor Tusita pina la promulgarea noii sale legi,Dharmacakra- pravartana. Tipic pentru aceste povestiri este faptul ca sint transpuse,fara alta schimbare decit cea a numelor proprii,pentru toti cei care au dobindit titlul de Buddha Ele au fost adunate de mai multe ori in carti canonice renumite,precum Lalita- vistara. intre ele exista strinse legaturi. Daca acestora li se adauga moartea si funeraliile Sfintului,care le constituie deznodamintul indispensabil,ele se grupeaza in douasprezece povestiri mai importante. Avem deci dreptul sa consideram acest ciclu izolat. Ne putem convinge de aceasta si din exemplul anterior al lui Buddhaghosa,faimosul savant meridional. In comentariul sau la Buddhavams el imparte toate traditiile referitoare la Buddha in trei familii: Durenidana se intinde de la momentul in care viitorul �akya primeste de la Dipamkara prima promisiune a maretiei lui viitoare,pina la ultima sa renastere in cerul zeilor Tusita; Avidurenidana cuprinde viata invatatorului de la coborirea lui din cer pina la inaltarea la demnitatea de Buddha deplin; Santikenidana,in sfirsit - cu relatari de tipul: -in acea vreme Bhagavat sedea la �ravasti,in vihara lui Jetavana...� - cuprinde toata partea ulterioara a vietii lui �akya,pina la momentul mortii. In acest Eseu despre legenda lui Buddha intentionez sa ma ocup indeosebi de Avidurenidana,ca sa imprumutam terminologia scolastica; prin Legenda lui Buddha inteleg tocmai acest ansamblu de povestiri,deoarece ele constituie legenda invariabila,drumul strabatut de orice Buddha. Traditia,vom vedea,a pastrat dteva din trasaturile caracterului particular al acestui grup. Analiza directa a faptelor va justifica aceste afirmatii cu argumente profunde,luate din insasi natura povestirilor,din originea lor,din principiul care le-a guvernat reu
Înapoi