Afişare cărţi
Titlu: | CIULEANDRA |
---|---|
Autori: | LIVIU REBREANU |
Editură: | CLEPSIDRA |
Număr inventar: | 18307 |
Loc apariţie: | BUCURESTI |
An apariţie: | 1970 |
An achiziţie: | 1998 |
Locaţie: | Bibliotecă |
Domeniu: | Literatura |
Despre: |
Deşi a fost în general bine primit imediat după apariţie de critica de întâmpinare în exerciţiu (au scris favorabil Perpessicius,N. Davidescu,M. Ralea),romanul Ciuleandra (1927) nu a fost creditat ca o naraţiune de performanţă,la nivelul capodoperelor unui scriitor consacrat prin Ion (1920) şi Pădurea spânzuraţilor (1922). Criticii (în mod special Pompiliu Constantinescu) i-au reproşat fie superficialitatea analizei psihologice,fie intriga senzaţională,fie artificiozitatea conflictului melodramatic. Autorul însuşi a mărturisit în jurnal uşurinţa cu care a scris micul roman într-o perioadă de tatonare şi mobilizare a eforturilor de construcţie pentru Răscoala. Transcrierea finală a romanului,în august 1927,a avut totuşi dificultăţile ei,datorită îndoielilor autorului,suspiciunii că naraţiunea suferă de artificialitate: „Parcă e ceva livresc în viaţa pe care o trăiesc figurile“ – notează scriitorul în jurnal la data de 8 august 1927 (v. Opere 17,p. 6). Printr-o excepţie de la credinţa rebreniană statornică în arta majoră serioasă,animată de o semnificaţie morală clară,Ciuleandra „ar fi o demonstraţie a artei privită ca simplu joc: nu vrea să propovăduiască şi nici să-ţi lase vreun învăţământ. Nu vrea decât să amuze în sensul larg al cuvântului“ (ibidem,p. 6). Autorul nu-şi abandonează însă romanul sub umbrela nesatisfăcătoare a ideii de joc,adică de „operă de artă prea pură sau prea sintetică“,pentru că l-ar destina astfel categoriei minore de simple „experienţe de laborator“. Liviu Rebreanu îşi explicitează în jurnal adevărata investiţie de semnificaţie: „Ciuleandra asta,pentru mine e o operă în care se exprimă şi se clarifică o taină sufletească mare,e cazul,des repetat,al iubirii până la crimă...“ (Opere 17,p. 7). Orgolios,după apariţia cărţii nu agrea opiniile critice care nu o tratau cu încredere şi cu suficientă seriozitate.
în postumitatea prozatorului,aprecieri aproape unanime situează apariţia romanului Ciuleandra din 1927 într-un moment de depresiune valorică a creaţiei rebreniene. între Pădurea spânzuraţilor,roman apărut în 1922,şi Răscoala din 1932,deci de-a lungul unui întreg deceniu,apar trei romane ale lui Rebreanu,considerate de mai mică importanţă: Adam şi Eva,în 1925,Ciuleandra,în 1927,şi Crăişorul Horia,în 1929. Nu intru în detaliile extrem de interesante ale acestor evaluări. Amintesc numai că diagrama postumă a reconsiderărilor a pus într-o altă lumină,mai favorabilă,cel puţin romanele Adam şi Eva şi Ciuleandra. în ceea ce mă priveşte,am estimat că micul roman Ciuleandra a urcat spectaculos în aprecieri: eu îl văd foarte aproape,dacă nu chiar egalul,capodoperelor indubitabile Ion şi Pădurea spânzuraţilor.
Înapoi