Afişare cărţi


Titlu: CIULEANDRA
Autori: LIVIU REBREANU
Editură: CLEPSIDRA
Număr inventar: 18307
Loc apariţie: BUCURESTI
An apariţie: 1970
An achiziţie: 1998
Locaţie: Bibliotecă
Domeniu: Literatura
Despre: 

Deşi a fost în general bine primit imediat după apariţie de cri­tica de întâmpinare în exerciţiu (au scris favorabil Perpes­si­cius,N. Davidescu,M. Ralea),romanul Ciuleandra (1927) nu a fost creditat ca o naraţiune de performanţă,la nivelul capo­do­perelor unui scriitor consacrat prin Ion (1920) şi Pădurea spân­zuraţilor (1922). Criticii (în mod special Pompiliu Constan­ti­nes­cu) i-au reproşat fie superficialitatea analizei psihologice,fie intriga senzaţională,fie artificiozitatea conflictului melo­dra­matic. Autorul însuşi a mărturisit în jurnal uşurinţa cu care a scris micul roman într-o perioadă de tatonare şi mo­bi­li­za­re a eforturilor de construcţie pentru Răscoala. Transcrie­rea finală a romanului,în august 1927,a avut totuşi dificul­tă­ţi­le ei,datorită îndoielilor autorului,suspiciunii că naraţiunea su­feră de artificialitate: „Parcă e ceva livresc în viaţa pe care o tră­iesc figurile“ – notează scriitorul în jurnal la data de 8 au­gust 1927 (v. Opere 17,p. 6). Printr-o excepţie de la credinţa rebreniană statornică în arta majoră serioasă,animată de o sem­nificaţie morală clară,Ciuleandra „ar fi o demonstraţie a artei privită ca simplu joc: nu vrea să propovăduiască şi nici să-ţi lase vreun învăţământ. Nu vrea decât să amuze în sensul larg al cuvântului“ (ibidem,p. 6). Autorul nu-şi abandonează însă ro­manul sub umbrela nesatisfăcătoare a ideii de joc,adică de „o­peră de artă prea pură sau prea sintetică“,pentru că l-ar des­tina astfel categoriei minore de simple „experienţe de la­bo­rator“. Liviu Rebreanu îşi explicitează în jurnal adevărata investiţie de semnificaţie: „Ciuleandra asta,pentru mine e o operă în care se exprimă şi se clarifică o taină sufletească mare,e cazul,des repetat,al iubirii până la crimă...“ (Opere 17,p. 7). Orgolios,după apariţia cărţii nu agrea opiniile cri­ti­ce care nu o tratau cu încredere şi cu suficientă seriozitate.
în postumitatea prozatorului,aprecieri aproape unanime si­­tuează apariţia romanului Ciuleandra din 1927 într-un mo­ment de depresiune valorică a creaţiei rebreniene. între Pă­du­rea spânzuraţilor,roman apărut în 1922,şi Răscoala din 1932,deci de-a lungul unui întreg deceniu,apar trei romane ale lui Rebreanu,considerate de mai mică importanţă: Adam şi Eva,în 1925,Ciuleandra,în 1927,şi Crăişorul Horia,în 1929. Nu intru în detaliile extrem de interesante ale acestor eva­luări. Amintesc numai că diagrama postumă a recon­si­de­ră­ri­lor a pus într-o altă lumină,mai favorabilă,cel puţin ro­ma­ne­le Adam şi Eva şi Ciuleandra. în ceea ce mă priveşte,am esti­mat că micul roman Ciuleandra a urcat spectaculos în apre­cieri: eu îl văd foarte aproape,dacă nu chiar egalul,capo­do­perelor indubitabile Ion şi Pădurea spânzuraţilor.


Înapoi